Min hyra
Betala din hyra i tid
Hyran ska betalas i förskott och vara betald senast sista vardagen i varje kalendermånad. Till exempel ska hyran för januari vara betald senast sista vardagen i december. Förfallodatumet anges på hyresavin. Det är alltid hyresgästens ansvar att kontrollera att hyran är betald i tid, oavsett betalningssätt.
Problem med betalningen?
Om du av någon anledning blir sen med hyran är det viktigt att du kontaktar gällande detta. Om betalning uteblir går ärendet vidare till inkassobolaget Intrum Justitia. Har du fått ett inkassokrav och har frågor kring det, vänligen kontakta Intrum Justitia direkt på telefonnummer 08-616 77 20. Att du kontaktar Intrum Justitia är för att ärendet ligger hos dem.
Varför digitala fakturor?
Genom att fler använder digitala tjänster istället för pappersfakturor hjälps vi åt att minska klimatpåverkan samtidigt som du som hyresgäst får fler valmöjligheter.
Har du frågor?
Nina Bohman
- Controller, hyror - bostad
- 0158-368 24
- Mail till Nina Bohman - Klicka här!
Betalningssätt
E-faktura
Vill du få din hyresavi direkt till din internetbank kan du ansluta Gnestahem AB till e-faktura.
Kivra
Om du inte har valt e-faktura kan du få din hyresavi via Kivra om du har ett Kivrakonto. För att skaffa ett Kivrakonto, gå till www.kivra.se och följ instruktionerna. Du använder Mobilt Bank-ID för registrering, vilket tar cirka två minuter.
Autogiro
Betalar du via autogiro kommer hyresspecifikationen (som skickas ut vid beloppsförändring) att skickas till ditt Kivrakonto om du har ett sådant. I annat fall skickas den med papperspost. Själva betalningen dras automatiskt från ditt konto. Vid autogirobetalning gör vi fyra dragningsförsök. Om det på förfallodagen inte finns täckning på kontot, försöker vi igen under de nästkommande tre dagarna.
E-post
Om du tidigare har valt att få din hyresavi via e-post kan du fortsätta med det. Kontrollera att vi har rätt e-postadress.
Papperspost
Har du inte valt någon av våra digitala faktureringsalternativ kommer din hyresavi med papperspost.