Inkomst - vad gäller
Information om inkomst och inkomstintyg för dig som söker bostad
För att kunna behandla din ansökan om bostad behöver vi säkerställa att du uppfyller våra inkomstkrav. Det innebär att du behöver styrka din inkomst med intyg innan ett eventuellt kontrakt kan tecknas.
Vad räknas som inkomst?
Följande typer av inkomst godkänns:
- Inkomst av eget arbete (lön)
- Studiemedel från CSN
- Pension
- Sjukpenning
- Aktivitetsstöd eller aktivitetsersättning
- Bostadstillägg
- Inkomst av kapital och kapitaltillgångar
- Underhållsbidrag
- Föräldrapenning
- A-kassa
- Ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd) från Gnesta kommun
Vilka intyg ska jag ladda upp?
Intygen laddar du upp själv på Mina sidor under fliken Inkomstintyg.
Fast anställning
- Anställningsintyg
- De tre senaste lönespecifikationerna
Vikariat eller timanställning
- Anställningsintyg
- De sex senaste lönespecifikationerna
Övriga inkomsttyper
- Relevanta intyg eller underlag som styrker inkomst (t.ex. beslut från Försäkringskassan, CSN, pensionsmyndigheten eller kommunen)
För dig som har kapital eller äger en bostadsrätt, villa eller annan fastighet som du planerar att sälja - tänk på att detta också räknas som en del av din ekonomiska situation.
För att vi ska kunna göra en rättvis bedömning av din ansökan, behöver du:
- Ladda upp relevanta intyg (t.ex. kontoutdrag, försäljningsavtal eller mäklarvärdering) under "Inkomstintyg" på Mina sidor
eller
- Kontakta uthyrningen i förväg, innan du anmäler intresse på en lägenhet.
Tänk på: Intyg måste vara aktuella och kompletta. Ofullständiga ansökningar kan innebära att du inte blir aktuell för den lägenhet du sökt.
Har du frågor eller är osäker på vilka dokument som krävs?
Kontakta vår uthyrning innan du gör en intresseanmälan.
Vi hjälper dig gärna!